Torbjørn Vinje, daglig leder, Forum for offentlig service. Foto: C. Lium
Torbjørn Vinje, daglig leder, Forum for offentlig service. Foto: C. Lium

Ikke stress!

Digitalisering er ikke målet, det er middelet – til å gi bedre og nye tjenester til innbyggerne, til å gi de ansatte en enklere arbeidshverdag og til å få mer ut av trange kommunebudsjetter. Ta i bruk mulighetene, men bruk den tiden som er nødvendig og jobb systematisk!

10 råd

  1. Samarbeid med andre kommuner og/eller leverandører.
  2. Tenk sektorovergripende med samhandling på langs og på tvers.
  3. Start med de mest sentrale arbeidsprosessene, med oppgavene som skal løses.
  4. Sett deg i innbyggernes sted: Hvilke behov skal løses, i ulike livsfaser?
  5. Sett deg i de ansattes sted: Hvilke behov har de ansatte i ulike roller?
  6. Lag en digitaliseringsstrategi og handlingsplan som forankres politisk, administrativt og i resten av organisasjonen.
  7. Bruk nasjonalt rammeverk i grunnmuren.
  8. Bruk velfungerende og godt utprøvde løsninger – hvis de finnes.
  9. Fristill sentrale prosjektmedarbeidere fra deres daglige oppgaver.
  10. Unngå gigantprosjekter, og tenk gevinstrealisering fra starten. Hvis du skal feile, gjør det tidlig og billig! 
 

Smart digitalisering!

Smart er et ord som går igjen i forlengelsen av digitalisering. Smarte byer, smarte kommuner, smarte bygg, smarte ansatte, smart transport, smarte vannmålere... Og det finnes etterhvert mange gode eksempler: 

Digitale vannmålere brukes til å redusere vannsvinnet, ved at det er enklere å lokalisere hvor det er lekkasjer. Mange kommuner har opptil 30 % svinn i ledningsnettet. I Hvaler kommune er det nede i 5 %. Vannforbruket kan om ønskelig prises time for time i tørkeperioder. Målerne kan også gi nye løsninger på tvers av sektorer, som ofte er vanskelig å tenke seg på forhånd. Hvis det f eks ikke er tappet vann fra springen siste døgn hos en person som følges opp av helseetaten, kan det sjekkes om alt er i orden.

Transportapper gir oversikt over offentlig kommunikasjon, eller hvor du kan leie en bil eller sykkel, og viser deg raskeste vei basert på trafikkbildet i sanntid. Dermed reduseres behovet for egen bil og/eller til å anskaffe en bil nr 2 i husholdningene.

Papirbaserte arbeidsavtaler kan gå gjennom opptil 30 ledd i en kommune. Digitale avtaler krever bare noen få tastetrykk. I Bærum kommune håndteres om lag 7 tusen avtaler i året, og de sparer mye manuelt arbeid i løpet av et år.

Sensorer i bygg utnyttes bl a til å måle bruken av ulike rom. Det gir mer effektiv arealutnyttelse, og et skifte fra tidsbestemt til tilstandsbestemt vedlikehold og renhold.

Velferdsteknologi kan bl a hjelpe eldre med kognitiv svikt til å klare seg bedre i egen bolig, med løsninger som fallalarm, GPS-sporing og informasjonsskjermer i boligen. 

Det snakkes mye om tingenes Internett, the Internet of Things (IoT), om hvordan alt henger sammen med alt. Dette åpner for stadig mer avanserte løsninger framover, og krever at vi tenker samhandling på langs og på tvers. De ulike fagprofesjonene må samarbeide tettere enn i dag.

Del gjerne gode eksempler fra kommune og stat på #smartfos