Kommunene har ligget etter staten i digitalisering av innbyggertjenester, men undersøkelsen viser at de nå digitaliserer mer avanserte tjenester. Andelen kommuner som oppgir at de leverer slike tjenester, har økt med 23 prosentpoeng fra i fjor. Blant statlige virksomheter oppgir 40 prosent at de tilbyr avanserte individuelle tjenester. Det er en økning på 7 prosentpoeng fra 2019.

Det offentliges digitale tjenester og innovasjonsevne har blitt satt på prøve under korona-krisen. IT i praksis viser at offentlig sektor, og spesielt kommunene har gjort et byks på å digitalisere sine tjenester fra 2019 til 2020. 

– Bare det siste året kan vi notere en oppgang på 23 prosent når det gjelder digitalisering av det vi kaller avanserte innbyggertjenester, hvor brukeren tilbys relevante tjenester basert på hva virksomheten vet fra før. Timingen for en slik oppgang kunne neppe ha vært bedre, og har sannsynligvis bidratt til at tilgangen til offentlige tjenester har vært akseptabel også under nedstengningen av landet i forbindelse med Korona-viruset, sier Morten Skodbo, adm.dir. i Rambøll Management Consulting. 

Manglende digital kompetanse

Offentlige virksomhetsledere mener at det ikke er tilstrekkelig kompetanse blant de ansatte til å klare å digitalisere kommunenes tjenester og benytte de mulighetene som synliggjøres ved økt digitalisering. Dette til tross for at innbyggerne i stadig større grad kommuniserer digitalt.

Samarbeid med private

Offentlige virksomheter bør i større grad trekke veksel på markedets kunnskap og erfaringer fra slike prosesser, går det frem av undersøkelsen. Noe som ble poengtert både av Rambøll, Visma og IKT Norge.

Kommunene henger igjen i manuelle prosesser

IT i praksis-rapporten viser at et flertall av statlige virksomheter mener at de har digitalisert alle eller deler av sine interne prosesser. I kommunene derimot er det færre som har gjort det samme, og er i større grad avhengig av manuell innsats. Hele seks av ti kommuner oppgir at de fremdeles i stor grad er avhengig av manuelle operasjoner for å håndtere sentrale virksomhetsprosesser.

– Her ser vi et etterslep blant kommunene, det gir oss en klar pekepinn på at Regjeringen må gi kommunene nok insenstiver og virkemideler til at vi får fortgang i helt nødvendig effektivisering og ressursbesparing i kommune-Norge, sier Liv Freihow fra IKT-Norge.

Se opptak fra webinaret

Les rapporten

Om IT i praksis

IT i praksis – Norges digitale status kartlegger strategi, ledelse, trender og erfaringer innen bruk av IT i de 500 største offentlige virksomhetene i Norge. Rapporten er et samarbeid mellom Rambøll Management Consulting, IKT-Norge, Visma, Digitaliseringsdirektoratet, Den Norske dataforening og NTNU. Dette er det trettende året på rad at undersøkelsen gjennomføres.

Kilde: ikt-norge.no